Lasten ja nuorten kansalaistaidoissa parantamisen varaa
Turun Sanomat 2.10.2015
Suomalaislasten ja -nuorten yhteiskunnallisen tietämyksen on
tutkimuksissa havaittu olevan huippuluokkaa, mutta kiinnostus
yhteiskunnalliseen toimintaan on laimeaa. Myös luottamus omiin taitoihin on
heikko, eivätkä nuoret pidä itseään pätevinä yhteiskunnallisina osallistujina.
Tämä sisäinen kansalaispätevyys ennustaa poliittista osallistumista
tulevaisuudessa ja alkaa kehittyä jo lapsuudessa. Tutkimustulokset vahvistavat,
että yhteiskuntaopin opetuksen haaste ei Suomessa ole tietopuolella vaan asennekasvatuksessa
ja kansalaistaidoissa. Vankka tietopohja antaa edellytykset aktiiviselle
kansalaisuudelle, mutta tietämys yksinään ei riitä - kouluopetuksessa
tarvittaisiin tutkimusten mukaan vahvemmin opastusta toimijuuteen ja erilaisiin
osallistumisen muotoihin.
Lasten ja nuorten luottamus kansalaistaitoihinsa on heikko
Miksi lasten tai nuorten pitäisi hallita kansalaistaitoja? Nuoren kasvaminen vastuulliseksi ihmiseksi, sellaiseksi, joka arvioi omaa toimintaansa suhteessa muihin ja ymmärtää oman toimintansa vaikutukset omaan lähipiiriinsä ja laajemmalle, ei ole itsestäänselvyys. Nuori tarvitsee tiedon lisäksi kokemusta siitä, miten voi vaikuttaa koulun ja oman asuinalueensa toimintaan, mikä lisää ymmärrystä siitä, kuka on, mihin kuuluu ja miten elää.
Myös nykyisin käytössä olevassa Peruskoulun opetussuunnitelman
perusteissa (2004) kouluopetuksen tavoitteeksi mainitaan tiedollisten
valmiuksien lisäksi "ohjata oppilasta kasvamaan yhteiskunnan aktiiviseksi ja
vastuulliseksi toimijaksi". Tutkimustulokset osoittavat lasten ja nuorten
kansalaistaidot tällä hetkellä kuitenkin kovin puutteellisiksi. Esimerkiksi
peruskoulun päättävistä 9.-luokkalaisista vain 9 % vastasi varmasti osaavansa
kirjoittaa mielipidekirjoituksen paikalliseen sanomalehteen; 5.- ja
7.-luokkalaisista oppilaista näin uskoi osaavansa tehdä vielä harvempi. Tiedot
perustuvat Nuoret luupin alla -tutkimukseen, jossa selvitettiin 5.-, 7.- ja
9.-luokkalaisten kansalaistaitoja 1800 koululaiselta.
Koulu voi toimia demokraattisten toimintamallien oppimispaikkana
Kiinnostava havainto useiden muiden kansalaistaitoja mittaavien kysymysten osalta oli se, että oppilaiden siirtyessä alakoulusta yläkouluun heidän luottamuksensa yhteiskunnallisiin kykyihin eli heidän sisäinen kansalaispätevyytensä näyttää heikentyvän. Vaikka kriittisyys omaa osaamista kohtaan toki kasvaa iän mukana, on huolestuttavaa, että koulua pidempään käyneet ja tiedoiltaan pätevämmät nuoret eivät luota kansalaistaitoihinsa nuorempiaan enemmän. Mitä vanhemmasta koululaisesta on kyse, sitä heikompi on usko kansalaistaitoihin. Näyttäisi siis siltä, ettei kouluopetus ainakaan vielä onnistu riittävästi rohkaisemaan oppilaita aktiiviseen kansalaisuuteen.
Yhteiskunnalliseksi toimijaksi voi sosiaalistua omassa perheessään ja
lähiympäristössään, mutta jos se ei ole mahdollista, on koulun rooli
kansalaistaitoihin opastajana erityisen tärkeä. Mikäli tavoitteena on opetussuunnitelman
mukainen aktiivinen kansalainen, olisi oppilaan hyvä peruskoulun aikana omaksua
tietojen lisäksi ne taidot, joiden avulla yhteiskunnallinen osallistuminen on
mahdollista - nuoren niin halutessa. Parhaimmillaan kyse on siis siitä, että
myös luonnostaan vähemmän aktiiviset oppilaat saisivat oppimisen kautta tukea
ja valmiuksia osallistumiseen.
Uusi opetussuunnitelma tukee vahvasti aktiiviseksi kansalaiseksi kasvamista
Seuraavina vuosina käyttöön otettavassa uudessa opetussuunnitelmassa yhteiskuntaopin opetusta lisätään peruskoulussa ja varhennetaan alakouluikäisille sekä painotetaan enemmän taitojen kuin sisältöjen hallintaa. Myös tutkimustulosten mukaan yhteiskuntaopin ja kansalaistaitojen opetus tulisi ulottaa koko kouluyhteisöön ja lähiympäristöön; koulu voi parhaimmillaan toimia mallina demokratiasta, jossa lapset ja nuoret saavat konkreettisia kokemuksia osallistumisesta, yhteistyöstä, vuorovaikutuksesta, itsensä ilmaisemisesta ja päätöksenteosta. Erinomaisen pohjan tähän antaa Luuppi-tutkimuksen havainto siitä, että oppilaat haluavat vaikuttaa koulutyöskentelyyn enemmän kuin mitä he tällä hetkellä voivat eli kansalaistaitojen harjoittelu koulun arkikäytännöissä kiinnostaa nuoria. Tiedollinen perusta on suomalaisnuorilla jo hallussa - uusi opetussuunnitelma antaa erinomaiset mahdollisuudet nostaa suomalaiset lapset ja nuoret kansainväliseen kärkeen myös kansalaistaidoiltaan.
Leena Haanpää, Jonna Paavilainen
Kirjoittajat työskentelivät tutkijoina Nuoret luupin
alla -hankekokonaisuudessa 2008-2016
Lapsi- ja nuorisotutkimuskeskus Cyri, Turun yliopisto